پولشويي

وكيل و دفتر وكالت و مشاور حقوقي

پولشويي

۱۵۱ بازديد

پولشويي در تعريف سازمان پليس كيفري، عبارت است از هر نوع عمل يا اقدام به عمل، كه براي مخفي كردن يا تغيير ظاهر و هويت عايدي هاي نامشروع، به طوري كه وانمود شود از منابع قانوني سرچشمه گرفته است. تصويب لايحه مبارزه با پولشويي در دولت هاي قبل و تصويب آن در مجلس هفتم، از اقداماتي مي باشد كه مي تواند گام مهمي در اجرايي نمودن اصل ۴۹ قانون اساسي كشور باشد. شما عزيزان ميتوانيد با بهره گيري از تخصص وكيل و مشاور حقوقي ما براي حل مشكل هايتان كمك بگيريد.

واژه پولشويي « money Launderiny » .جديداً وارد مفاهيم اقتصادي و مشمول جرايم گرديد. گفته مي شود اين اصطلاح مالكيت مافيا بر دستگاه هاي لباسشويي سكه اي در آمريكا گرفته شده است در دهه ۱۹۲۰ گانگسترها مبالغ هنگفتي به صورت نقد از راه اخاذي، فحشا، قمار، قاچاق، مشروبات الكلي و… به دست مي آوردند و ناچار بودند منبعي براي وجوه غير قانوني خود معرفي نمايند
يكي از راه هاي رسيدن به اين هدف، خريد واحدهاي تجاري قانوني و تلفيق عايدات غيرقانوني خود با عايدات قانوني و مشروعي بود كه آنها از اين مركز تجاري به دست مي آوردند. دستگاه هاي رختشويي سكه اي به اين دليل انتخاب شدند كه از طريق اين دستگاهها روزانه وجوه نقد زيادي كسب مي شد و حساسيتي هم بر نمي انگيخت. در قضيه واترگيت در سال ۱۹۷۳ در آمريكا، براي نخستين بار اصطلاح پولشويي وارد مطبوعات شد و در سال ۱۹۸۲، به متون قضايي و حقوقي آمريكا راه يافت.
پولشويي يك پديده جهاني است كه از طريق جامعه مالي بين المللي صورت مي گيرد. براي بيان اهميت ميزان پولشويي در جهان، به بعضي از آمارهاي ارائه شده توجه بفرماييد. براساس گزارش كميسيون بانكي icc در دهلي نو به تاريخ دسامبر ۲۰۰۳، آخرين آماري كه از ميزان پول حاصل از جنايت ارائه شد، مبلغي حدود ۷۸ تريليون دلار اعلام گرديد.
براساس تحقيق صندوق بين المللي پول، جمع فعاليت هاي پولشويي براي تطهير درآمدهاي حاصل از جنايت بين ۲ تا ۵ درصد درآمد ناخالص داخلي دنيا GDP را تشكيل مي دهد.
طبق آمار ديگر در اروپا و آمريكا، قاچاقچيان در دقيقه ۲۳۱۵۵ دلار درآمد دارند و موفق مي شوند ۹/۹۹% آن را به حساب هاي امن بانكي بسپارند.
سازمان توسعه و همكاريهاي اقتصادي در سال ۱۹۹۳ از تطهير سالانه دست كم ۸۵ ميليارد دلار سود حاصله از قاچاق مواد مخدر خبر مي دهد.

پولشويي در اصل فرايندي است كه صاحبان دارايي هاي غيرقانوني، ثروت و دارايي هاي خود را به صورت قانوني جلوه مي دهند و به عبارتي پول كثيف، غيرقانوني و نامشروع در چرخه اي از مبادلات قانوني گذارده مي شود تا پس از خروج از اين چرخه قانوني و تميز جلوه دهد.
قاچاق مواد مخدر مهم ترين بخش اين پديده است. كنفرانس ۱۹۹۴ سازمان ملل در مورد جنايت سازمان يافته، تجارت جهاني مواد مخدر را سالانه ۵۰۰ ميليارد دلار برآورد نموده يعني بيش از تجارت جهاني نفت، اعتياد به مواد مخدر ريشه در زخم هاي رواني و ناكامي هاي اجتماعي دارد كه زندگي روزمره در جوامع، بر مردم وارد مي كند.
بنابراين، تا آينده نزديك مصرف گسترده مواد مخدر به رغم سركوب ادامه خواهد يافت و تجارت آن را به سود آورترين تجارت ما و در اكثر جنايات ديگر تبديل خواهد كرد. معاملات اسلحه، جعل اسكناس و اسناد مالي، باجگيري و اخاذي، كالاهاي تقلبي، فروش كالاهاي مسروقه، قاچاق اشياء هنري و باستاني، و هر آنچه كه دقيقاً به دليل ممنوعيتش در يك محيط اجتماعي داراي ارزش افزوده مي شود را مي توان در واژه پولشويي جاي داد.

لازم به ذكر است كه شما يا عضويت در سايت ميتوانيد از وكيل اين دفتر وكالت، در انجمن مشاوره رايگان بگيريد. ممنون كه در اين مقاله هم با ما همراه بوديد.

پولشويي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.